Nu arunca painea > Acceptă provocarea  > Cum să îți planifici bugetul la cumpărături

Cum să îți planifici bugetul la cumpărături

Deținem calitatea de consumatori încă de la cele mai fragede vârste, când adulții sunt decidenții, dar copiii sunt utilizatorii finali. După cum demonstrează și piramida lui Maslow, trebuie să satisfacem mai întâi nevoile de pe treptele cele mai joase, cum ar fi nevoia de hrană, apă. De aceea, pentru a achiziționa produse într-o modalitate conștientă, responsabilă, fără a face risipă, este esențial să planificăm un buget de cumpărături. Atunci când mergem la cumpărături, marile hypermarketuri și diferite branduri pot apela la strategii (stimuli auditivi – muzică într-un ritm mai alert sau mai lent; olfactivi – mirosuri în zona de patiserie, produse de îngrijire personală; vizuali – ambalaje viu colorate care atrag atenția) care să ne convingă să achiziționăm cât mai multe produse, deși, poate de unele nu avem nevoie în viitorul apropiat. De aceea, este important să stabilim anterior un buget aferent cumpărăturilor și să încercăm pe cât posibil să nu îl depășim.

În topul bugetului pentru cumpărături ar trebui să se afle produsele care sunt indispensabile, cum ar fi alimentele, apa, produsele de îngrijire personală, îmbrăcămintea. În momentul în care mergi la cumpărături ar trebui să ai realizată o listă de cumpărături care să cuprindă punctual toate produsele de care ai nevoie. Sesizează care este cantitatea de hrană pe care o consumi săptămânal, care este perioada de viață a produselor de uz casnic, de igienă și stabilește astfel, ce cantitate sau câte produse trebuie să achiziționezi pentru a nu face risipă.

Calculează dinainte care sunt veniturile familiei tale (salariu, alocații, pensii, dobânzi, dividende), ce sumă se alocă întreținerii (apă potabilă, curent, gaze), o sumă pentru alte cheltuieli sau economiile pentru situații de urgență, și ce sumă poate fi destinată cumpărăturilor. Este esențial să conștientizezi faptul că unele produse pot avea un preț mai ridicat decât ai crezut inițial sau poate brandul pe care îl dorești nu este disponibil și ești nevoit să recurgi la o altă marcă ce este mai scumpă, motiv pentru care este indicat să pleci cu câțiva bănuții în plus în portofel.