Nu arunca painea > Fiecare gest contează  > Cum porționăm corect mâncarea?

Cum porționăm corect mâncarea?

Când vorbim despre risipa alimentară, ne referim atât la cheltuilelile lunare ale familiei, cât și la impactul pe care aceasta îl are asupra mediului încojurător. Ar fi bine să ne amintim că resursele pe care ni le oferă planeta sunt limitate, iar nouă ne urmează generații noi, care vor fi afectate direct de risipa generală de resurse naturale din zilele noastre. Pe lângă aceste aspecte extrem de importante, trebuie să avem în vedere și impactul pe care aceste obiceiuri le au asupra stării noastre de sănătate și a condiției fizice.

Cumpărăm și mâncăm chiar și de 5 ori mai mult decât ar trebui, potrivit statisticilor. De altfel, şi porţiile de la restaurante s-au dublat în ultimii 20 de ani. Un studiu de specialitate a arătat că dimensiunile porțiilor moderne de alimente au adăugat un plus de calorii care variază de la 50 la 150, iar dacă, pe zi, aceste adaosuri nu par foarte mari, specialiștii au calculat un total de aproximativ 5 kilograme pe an!

Pentru a ne forma obiceiuri de consum cât mai echilibrate și mai eficiente și, deopotrivă, pentru a reduce risipa alimentară, specialiștii în nutriție ne învață cum să ne porționăm corect cantitățile de alimente, chiar și fără ustensile speciale de măsurare, folosind… palma:

Porţiile măsurate cu mâna, astfel încât să nu consumăm nici prea mult, nici prea puţin, sunt secretul unei diete corecte și a unui stil de viață echilibrat. De exemplu, cantitatea zilnică de verdeţuri, precum spanac sau salată, chiar dacă sunt pline de vitamine, nu trebuie să depăşească două palme.

Pastele şi alte alimente bogate în carbohidraţi trebuie să ocupe doar un sfert din farfurie, mai exact cât încape într-un pumn deschis.

Lactatele și brânzeturile ar trebui să reprezinte o jumătate din ceaşcă zilnic sau, măsurate cu mâna, cam două degete şi ca lăţime, şi ca lungime.

Consumaţi carne de cel mult două sau trei ori pe săptămână şi în cantităţi moderate, spun medicii. De exemplu, porţiile ar trebui să fie cât lungimea şi lăţimea unei palme, fără degete. Dacă vorbim de peşte, alegeţi o bucată care să aibă dimensiunea palmei întinse, dar cu tot cu degete. Pentru că peştele are un conţinut redus de grăsimi, porţia este mai mare comparativ cu celelalte tipuri de carne.

În ceea ce privește fructele, niciodată nu ştim câte trebuie să mâncăm. Fie mâncăm o cantitate cât un pumn deschis dacă alegem fructe mici, fie, dacă avem un fruct mai mare, îl alegem ca porţie unică. Aceasta este cantitatea corectă şi dacă vreţi să faceţi un suc sau un smoothie cu fructe şi legume.

Toate aceste informații sunt orientative. Cel mai important este, de fapt, să ne recăpătăm capacitatea de a ne asculta corpul, care poate să ne comunice atunci când suntem sătui sau de ce nutrienţi avem nevoie. În acest fel, vom reuşi să controlăm porţiile și să nu irosim alimentele, păstrând permanent un echilibru corect.