Nu arunca painea > Fiecare gest contează  > Patru inițiative ingenioase de reducere a risipei alimentare

Patru inițiative ingenioase de reducere a risipei alimentare

Obiectivul Uniunii Europene este de a reduce deșeurilor alimentare cu 50%, până în 2030. Dar cum vom reuși în mod colectiv să atingem acest obiectiv?

Eliminarea tuturor deșeurilor alimentare evitabile ar putea reduce cantitatea de gaze cu efect de seră cu aproximativ 12% în toată Europa. Cercetări recente arată că reducerea risipei de alimente este a treia soluție cu cel mai mare impact asupra schimbările climatice. Iată câteva modalități inovatoare, de a combate risipa de alimente, implementate în Europa.

Utilizarea noilor tehnologii pentru a combate risipa de alimente

Să începem cu un proiect îndrăzneț, introdus de David Achard, manager de dezvoltare pentru Winnow, o companie care folosește inteligența artificială pentru a face față risipei alimentare. Tehnologia permite restaurantelor să auditeze mai bine și să înțeleagă ce anume ajunge la coșul de gunoi.

„Deșeurile alimentare reprezintă aproximativ 4-10% din costurile alimentelor în bucătăriile din întreaga lume. Și au fost întotdeauna greu de măsurat. Oferim companiilor precum Ikea să folosească un coș de gunoi inteligent, dotat cu un cântar și conectat la un computer, pentru a identifica ceea ce aruncă oamenii. Ei pot căuta modalități de a reduce deșeurile și de a economisi până la 65% din costuri. Acest lucru poate reprezenta economii de 30.000 de dolari pe an pentru unele companii mari sau 5.000 de dolari pentru companii mici.”

Instrumentele digitale permit antreprenorilor să creeze platforme care să conecteze mai bine ofertele și nevoile de alimente, pot oferi donații pentru asociații caritabile sau reduceri pentru clienți.

Cum să sensibilizezi publicul asupra subiectului risipei alimentare

Pentru o mai bună gestionare a deșeurilor alimentare, instrumentele reprezintă un prim pas, dar și implicarea atât a clienților, cât și a angajaților în această inițiativă este crucială.

De aceea, Katherine Fox a creat proiectul Trifocal, care are ca obiectiv schimbarea comportamentelor oamenilor, educând atât prin alimentația durabilă, cât și prin reducerea deșeurilor alimentare. „Gospodăriile londoneze aruncă aproximativ 900.000 de tone de alimente în fiecare an, din care 540.000 de tone ar fi putut fi consumate”. De aceea utilizează postere, rețele sociale și videoclipuri pentru a împărtăși bunele practici și a schimba comportamentele. Campania lor, “small change, big difference”, este un bun exemplu de sensibilizare făcut bine.

Idei creative pentru a combate risipa de alimente

Maxime Willems este fondatorul FoodLab și Proef – laboratoare de inovație și creație în industria alimentară și folosește creativitatea și cercetarea pentru a dezvolta noi produse folosind resturi alimentare sau pentru a reduce risipa de alimente. De exemplu, Supasawa este un mix pentru cocktailuri care permite barmanilor să adauge o notă de aciditate cocktailurilor lor fără a folosi lămâie sau lime. De asemenea, mai organizează și cursuri de gătit la care folosește resturi alimentare, cum ar fi inițiativa Eatmosphere.

O nouă viață pentru resturile alimentare, atunci când risipa nu poate fi evitată

Când risipa alimentară nu poate fi evitată, este esențial să identifice modalități de a valorifica deșeurile organice. Astfel a apărut Humus pro, un proiect din cadrul unei inițiative agricole urbane din Anderlecht, Belgia. Scopul proiectului este de a crea un sit de compostare de 1.800 m2 pentru a readuce calitatea nutritivă în sol.

Iată, așadar, cum idei simple sau îndrăznețe pot duce la rezultate notabile. Conștientizarea, asumarea și găsirea de soluții sunt principații piloni pentru astfel de inițiative, care pot schimba mentalități și obicieiuri.

Sursa articol: https://bit.ly/2Gc79fQ