Nu arunca painea > Fiecare gest contează  > Fenomenul „meal prepping”, o soluție ingenioasă împotriva risipei alimentare

Fenomenul „meal prepping”, o soluție ingenioasă împotriva risipei alimentare

Conceptul de „meal prep” presupune pregătirea în avans a meselor pentru aproximativ 3-7 zile. Deși inițial meal prepping-ul a fost implementat de sportivi, deoarece este un mod facil de a monitoriza aportul de nutrienți, această practică a luat cu timpul amploare, fiind astăzi extrem de populară în rândul persoanelor preocupate de mediu și de sănătate, datorită numeroaselor avantaje pe care le implică. Dintre acestea, cel mai notabil este reducerea risipei alimentare, la care se adaugă și alte beneficii, precum:

  • Economisirea banilor, deoarece, în primul rând, cumperi strict doar ce ai nevoie pentru o săptămână, iar, în al doilea rând, având mâncarea pregătită, nu ești tentat să comanzi mâncare sau să iei masa în oraș.
  • Servește la controlul greutății, deoarece previne alegerile nesănătoase, făcute în grabă, atunci când ți-e foarte foame.
  • Economisirea timpului, deoarece îți rezervi în jur de 2-3 ore dintr-o singură zi în care să pregătești toate mesele pe următoarele zile, astfel încât nu trebuie să gătești în fiecare seară.
  • Eliberează mintea de constanta preocupare în legătură cu următoarea masă pe care trebuie să o prepari.

Cum ajută meal prepping-ul la combaterea risipei alimentare?

Prin faptul că stabilești din timp alimentele de care ai nevoie pentru a-ți prepara mâncarea pe următoarea săptămână, elimini riscul de a cumpăra impulsiv o cantitate de mâncare care depășește nevoile tale  și care ajunge, de cele mai multe ori, să se strice după câteva zile în cămara/ frigiderul tău.

Cum poate fi meal prepping-ul implementat în viața ta?

Urmărind „planul de atac” întocmit de noi pentru a facilita întregul proces!

  1. Stabilirea meniului

În acest prim pas, cele mai importante detalii care trebuie determinate sunt:

  • Pentru căte persoane gătești?
  • Pentru câte zile vrei să ai pregătite mesele?

Răspunzând la aceste întrebări, vei avea o imagine de ansamblu asupra cantității în care trebuie cumpărate alimentele. Apoi, poți trece la stabilirea meniului pentru cele trei mese principale și gustări (opțional), astfel încât să poți întocmi lista de cumpărături.

2. Stabilirea unei zile pentru gătit

Acest detaliu depinde foarte mult de numărul de zile pentru care dorești să prepari mâncarea. În principiu, dacă plănuiești să pregătești mesele pentru o săptămână, ideal ar fi ca ziua aleasă să fie duminica. Dacă vrei să ai mâncare doar pentru 3-4 zile, atunci recomandăm ca zile de preparat duminica și joia. Bineînțeles, aceste zile trebuie alese prin raportare la programul personal.

3. Mersul la cumpărături

La acest pas, îți oferim câteva sfaturi care ți-ar putea fi utile pentru o sesiune de cumpărături cât mai scurtă și cât mai eficientă.

În primul rând, este de preferat ca ziua în care cumperi ingredientele să fie și ziua în care le gătești.

În al doilea rând, anumite ingrediente de bază pot fi cumpărate în cantități mai mari, deoarece rezistă mai mult, astfel încât poți economisi timp la următoarele sesiuni de cumpărături. Printre aceste alimente se numără cerealele, pastele, făina, orezul, condimentele, etc.

Mai mult, alimente precum fasolea, năutul și diferite tipuri de nuci pot fi cumpărate la vrac, ceea ce reduce considerabil costurile.

4. Alegerea abordării optime

Există două abordări principale când vine vorba de prepararea ingredientelor:

  • Pregătirea tuturor meselor „dintr-un foc”. Această metodă este potrivită pentru cei care sunt extrem de ocupați în timpul săptămânii și nu au timp zilnic să prepare termic alimentele pregătite din timp. Astfel, mâncărurile pot fi porționate și stocate în caserole la rece, gata pentru a fi consumate oricând.
  • Ingrediente gata de gătit. Dacă preferi să-ți gătești mâncarea înainte de fiecare masă, atunci poți pregăti în avans toate ingredientele necesare (tăiere legumelor, fierberea orezului/pastelor) și să le păstrezi la rece. Astfel, înainte de masă doar trebuie să le combini și să îți pregătești felul de mâncare.

5. Prepararea mâncării

Acum că totul este pregătit și ți-ai ales abordarea, mai rămâne doar să te apuci de treabă. Pentru o eficiență maximă, trebuie să gândești în prealabil ordinea procedeelor pe care le vei urma, în funcție de timpul și atenția pe care o necesită.

Sfaturi:

  • Începe cu mâncarea care trebuie lăsată la cuptor, deoarece poți face și alte lucruri în timp ce aceasta se gătește. Același principiu se aplică și mâncărurilor care trebuie lăsate la fiert.
  • Dacă un anumit tip de ingrediente apare în mai multe rețete, pregătește respectivele alimente împreună (ex: ai nevoie de două cepe tăiate pentru supă și încă una pentru curry).

Acestea sunt în principal toate detaliile pe care trebuie să le ai în vedere pentru a integra cu succes „meal prep”-ul în viața ta. Odată ce vei pune acest concept în practică, pentru o perioadă mai lungă de timp, întregul proces va deveni cu siguranță mai ușor și mai plăcut.  Astfel, vei putea întâmpina fiecare dimineață cu relaxare și cu zâmbetul pe buze, știind nu doar că mâncarea este gata de servit oricând, dar și că ai contribuit la conservarea mediului prin reducerea risipei alimentare din propria gospodărie.