Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/r93545comm/nuaruncapainea.ro/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2758

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/r93545comm/nuaruncapainea.ro/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2762

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/r93545comm/nuaruncapainea.ro/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3706
Fenomenul de „greenwashing” în industria alimentară – Nu arunca painea
Nu arunca painea > Fiecare gest contează  > Fenomenul de „greenwashing” în industria alimentară

Fenomenul de „greenwashing” în industria alimentară

Cu prognosticuri mai sumbre pe zi ce trece din partea oamenilor de știință în ceea ce privește evoluția încălzirii globale, criteriile de alegere a unui produs au suferit modificări, sustenabilitatea produselor fiind astfel o caracteristică extrem de căutată de către consumatorii dornici de a susține branduri care au în vedere ameliorarea crizei climatice aflate în desfășurare.

La suprafață, aceasta este o veste bună. Criza climatică este cea mai mare amenințare pentru planeta noastră la ora actuală, așa că, dacă corporațiile se angajează să își reducă amprenta de carbon, cu siguranță ar trebui să sărbătorim, nu?

Din nefericire, odată cu popularizarea conceptului de brand “verde”, anumite companii au început să demareze campanii axate pe promovarea sustenabilității practicilor lor, cu toate că la o analiză mai atentă există discrepanțe între imaginea brandului și cum se prezintă situația în realitate.

Fie că este vorba de o piesă de îmbrăcăminte realizată din bumbac obținut în mod etic sau de o mașină eco, companiile sunt din ce în ce mai dornice să-și expună „statutul verde”.

Acest fenomen a ajuns să acapareze și industria alimentară. Se poate remarca, spre exemplu, atunci când pe o cutie de suc apare acea etichetă „100% natural”, dar, cu toate acestea, gustul sucului diferă considerabil de cel al fructului original. Sau în cazul fructelor „organice”, despre care diverse studii au arătat că nu sunt semnificativ mai bune decât cele convenționale.

„Greenwahing”-ul are loc atunci când companiile – de obicei mega corporații și, uneori, chiar politicieni – încearcă să-și ascundă sau să-și acopere impactul asupra mediului cu un gest public de amploare dedicat unor cauze „verzi”. 

Cu toate că există organe de reglementare a publicității, nu există o definiție universal acceptată a ceea ce înseamnă, de fapt, termeni precum „sustenabil”. În consecință, brandurile pot comercializa un produs ca fiind „ecologic”, adesea la un preț ridicat, fără a adera la o definiție clară a acestui termen.

S-a arătat faptul că generația Z (persoanele născute între 1995-2010) e mai predispusă să cheltuiască bani pe branduri pe care le consideră etice. Fiind de asemenea generația cea mai conectată la social media, utilizează spațiul virtual pentru a sorta companiile cu adevărat sustenabile de cele care doar pretind că sunt astfel, fie prin promovarea sau susținerea financiară a acestora, fie prin sancționarea abaterilor prin oprobiul public. Acest lucru le oferă consumatorilor o putere fără precedent spre a modela succesul brandurilor.

Poate deveni extenuant să verifici fiecare acreditare ecologică a brand-urilor pe care acestea o promovează. Din fericire, există numeroase resurse și aplicații online pe care le poți consulta pentru a facilita acest proces.

Și există, de asemenea, o mulțime de organizații mari care întruchipează în mod clar conceptele de sustenabilitate și ecologie. Atunci când companie s-a angajat să aplice aceste principii într-o manieră holistică, încorporându-le la nivelul întregului lanț de aprovizionare, produse, practici de angajare, ș.a.m.d, puteți fi destul de siguri că acea companie nu adoptă tehnici de greenwashing. 

Așadar, în pofida acestor strategii de marketing necinstite, rețineți că unele companii susțin cu adevărat mediul și furnizează în același timp alimente sănătoase. Atunci când căutați opțiuni ecologice, fiți vigilenți! O vagă afirmație de tip „organic” sau „non-OMG” pe un pachet verde nu înseamnă nimic dacă nu este susținută de certificări autentice.

Surse:

https://www.euronews.com/green/2020/09/09/what-is-greenwashing-and-why-is-it-a-problem

https://blogs.rochester.edu/thegreendandelion/2019/01/greenwashing-in-the-food-industry/

https://www.foodnavigator.com/Article/2021/02/05/40-of-firms-environmental-claims-could-be-misleading